Een buizensysteem dat voertuigen met snelheden van 1.000 kilometer per uur tussen grote steden en vliegvelden kan laten bewegen. Dat is de toekomst volgens de hyperlooptechnologie. Het Delftse bedrijf Hardt Hyperloop wordt hierin gesteund met een miljoeneninjectie, zo bleek maandag.

Een groep investeerders onder leiding van energieconcern Koolen Industries steekt geld in de onderneming. Ondernemer Kees Koolen is een voormalige directeur van Booking.com en richt zich op innovatieve technologie rond de energietransitie.

Hardt Hyperloop heeft nu naar eigen zeggen met de extra investering in totaal 10 miljoen euro groeigeld opgehaald. Hiervoor had de Delftse startup 6,9 miljoen euro aan financiering bij elkaar geharkt, dus de investering van Koolen komt uit op ruim 3 miljoen euro.

Hardt Hyperloop werd een paar jaar geleden opgericht door een groep studenten van de TU Delft. Die had een wedstrijd gewonnen die was georganiseerd door SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van zakenman Elon Musk.

Met de nieuwe investering kan Hardt Hyperloop werk maken van een testbaan van 3 kilometer lang die de werking van de hyperlooptechnologie moet aantonen met snelheden van 700 kilometer per uur.

De vraag is waar de nieuwe testbaan moet gaan komen. Het Delftse bedrijf is met meerdere provincies in gesprek en hoopt de testlocatie in 2020 te bouwen. Dan kan vervoer van pakketjes en mensen getest worden.

Als deze pilot succesvol is, een tijdsindicatie kan Hardt Hyperloop niet geven, zal een grotere testbaan worden gebouwd van zo'n 10 tot 15 kilometer lang. Daarmee kan dan commercieel vervoer van mensen worden getest.

Hyperloop moet transportrevolutie brengen

Hyperloop kan het best worden vergeleken met buizenpost waarmee het volgens Hardt mogelijk is om snelheden van meer dan 1.000 kilometer per uur te bereiken. De 450 kilometer tussen Amsterdam en Frankfurt kan met hyperloop in 50 minuten worden afgelegd, waar daar nu nog vier uur voor nodig is.

Hardt is naar eigen zeggen het enige bedrijf ter wereld dat een bewezen magnetische technologie heeft om voertuigen in een buizensysteem van baan te laten wisselen. Dat is volgens het bedrijf cruciaal voor de implementatie van een hyperloopnetwerk. De kapitaalinjectie stelt Hardt ook in staat het team verder uit te breiden.

De hyperlooptechnologie kan op termijn een revolutie veroorzaken in de transporttechnologie, bijvoorbeeld als vervanging van korte vluchten: "Met hoge snelheid, emissieloze hyperloops kan iedereen deelnemen in de transitie naar schone energie zonder te hoeven stoppen met reizen. En omdat de door Hardt ontwikkelde hyperloop veel meer is dan een idee, is het nu al in de positie een betaalbaar en duurzaam alternatief te bieden voor de vervuilende luchtvaartindustrie", aldus investeerder Kees Koolen in een toelichting op de financiering voor Hardt Hyperloop.

Lees meer: